7. januar 2011

Knippeknapper



Dette innlegget er et hjertesukk, og handler om dagens kameraers store forbandelse: Knapper

Gjennom jobben min på Elite Foto har jeg blitt med for å hjelpe til på Stavanger Fotos Kamerakurs. Kurset er laget for kunder med sitt første digitale speilreflekskamera (DSLR), og gir en innføring i mulighetene mellom linse og skjerm og hvordan man utnytter kameraet til å ta best mulige bilder. Kurset er et veldig godt tilbud, og gir nybegynnere et teoretisk grunnlag til praktisk fotografering, samt mye tips og triks. Men for meg gir det også en mulighet til å observere hva slags kameraer folk kjøper, og hva de sliter med.

Mest av alt legger jeg merke til at alle aldersgrupper er representert på kurset, og alle slags kameraer hører med. SLR er jo blitt noe folkelig, noe man "må" ha for å ta gode bilder. Og jeg tror mange tror at jo dyrere kameraet er, jo bedre blir bildene. Og man vil jo ta gode bilder! Jeg trodde at dersom man brukte over 10'000 på kamera, så visste man hva man gjorde, og da burde nybegynnerkurs i kamerabruk være totalt unødvendig, men jeg har holdt kurs for brukere av Nikon D300, og Canon 7D og 5D MkII.

Mange kommer på kamerakurs og tror de skal lære alt om hvordan alle knappene de ser på kameraet fungerer. Noen ganger kommer jeg til kort, særlig på Canon-hus. På mitt kamera, en Nikon D300s, teller jeg 36 fysiske knapper, hver med sine dypere meninger. Når jeg tenker nøye etter bruker jeg ikke mange av dem til daglig, og noen bruker jeg aldri. (Som f.eks. AF-ON, jeg vet hva den gjør, men hva bruker man den egentlig til?).

Jeg tror mange bruker altfor lang tid på å lære å bruke kameraets knappevelde, eller legger det fra seg i den tro at de må lære alt, fremfor å komme seg ut og ta bilder. Egentlig er det langt fra sannheten. Dagens kameraer har svært avanserte autofunksjoner, samt umiddelbar tilbakemelding på bildet. Det gjør at alle kameraer tar relativt gode bilder, og små forskjeller mellom modellene gir ikke stort annet enn endel muligheter til å kontrollere resultatet ytterligere. Dyrere modeller skreller også vekk det øverste laget av autofunksjoner, og kan tåle hardere påkjenninger.

Vet man ikke hva lukkertid og blender er har man ingen glede av en Canon 7D. Da burde man heller bruke pengene på en skikkelig linse (en god linse har langt mer å si for sluttbildet enn kamerahuset), sammen med et billigere kamerahus som passer til ens egne ambisjoner. Hva som er ens ambisjoner bør man tenke ut før man går til innkjøp av et nytt kamera, og selgeren i en god fotobutikk bør kunne veilede en frem til et passende kjøp utifra dette (Merk, god fotobutikk er ikke Elkjøp eller Expert. De kan like mye om foto og kjøleskap)

For i kjernen av det hele er vel å kunne ta gode bilder? Er det ikke derfor man kjøper seg et kamera? Om kameraet er så stort, tungt og vanskelig å bruke at det blir liggende på hylla til neste konfirmasjon, da er vel poenget borte...?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar