20. oktober 2010

Blanke ark

Det er noen ganger man må ta et tak i livet sitt og rydde ut gamle skriblerier som en gang var riktige å lage, men som nå ikke gir noen mening i å holde fast på.

Jeg starter nå på nytt, med blanke ark, og det føles bra.

Mine faste stalkere/lesere vet at jeg i et drøyt år har tatt bilder av Moddi og musikerne hans. Frem til i sommer var det litt uten mål og mening, annet enn å produsere en serie med bilder fra hver konsert. Men i sommer begynte jeg å samle trådene og sette bildene sammen til en bok. Jeg har alltid likt tanken på å lage en bok med bilder og kanskje litt tekst, men det er først nå jeg har hatt materiale og kunnskap til å lage et sluttprodukt. Og når jeg har fulgt med på Senjas sarte sønn i et år, hva bedre enn å lage en bok av det hele?

Det er dette prosjektet jeg nå visker ut og starter på nytt. Jeg har rotet prosjektet litt inn i en bakevje der jeg ikke får det videre. Lenge tenkte jeg at problemet var å skrive noe vettugt til bildene, men nå tenker jeg problemet egentlig er bildene. Bildene jeg har brukt er på mange måter en "Best-of" av bildene jeg har tatt, uten at de har mer sammenheng og helhet enn at de er bygd opp kronologisk fordelt på konsert. Men bildene synes jeg skal stå på egne bein, og derfor vil jeg starte på nytt. Bla i gamle bilder og plukke ut nye med friske øyne!

Når jeg går noen år bakover i bildearkivet mitt finner jeg ofte noen utrolige bilder jeg den gang overså fullstendig. Man lærer så lenge man lever, og et snapshot man før ikke tenkte stort om kan nå fremstå i nytt lys, bygget opp av ny erfaring og kunnskap.

1 kommentar: