3. august 2010

Digital film




Har du noengang sett bilder der noe av filmen er med på printen slik at man kan se kantene, filmnavn, nummer og kanskje også neste bilde? Hatt lyst til å lage slik digitalt? Det hadde jeg så da gjorte jeg det. Tanken var å kunne lage en serie som du ser over der man virkelig gir inntrykk av at bildene er tatt rett etter hverandre. Det er virkningsfullt der det er serien som er viktig, ikke enkeltbildet. Motivet her er Pål Moddi som synger de siste få linjene av Rubbles. Jeg ville ha frem ansiktsuttrykket hans mens han synger, og hvordan det endrer seg så fort.

Filmrammen ble laget ved å ta en hel, oppkuttet filmrull av Kodak Tri-X 400, min favorittfilm, og scanne den i en maske litt større enn filmstripen (her er 135-film scannet i 120-masken). Så har jeg digitalt kuttet vekk bildene på orginalfilmen.

Så gjenstår det å legge inn dine egne bilder i filmrutene! Tri-X 400 er en sort-hvit film, så der må selvfølgelig bildene også være det. Jeg har nå psd-filer av hele filmen fra 1-35 liggende. Send meg en mail eller legg igjen kommentar med e-post så kan jeg sende deg settet (du må ha e-post som takler vedlegg inntil 12MB)

1 kommentar: