9. juli 2010

Grønn Action dag 8: The hands that built...

I går (dag 8, jeg har kommet bak på blogginga) var jeg med på den største fotoshooten i mitt liv, som involverte flest folk, lengst tid, mest utstyr og størst lokale. Kommer tilbake til den...

Av andre ting jeg tok bilder av, var litt generelt leirliv og aktiviteter.











Speiderglede, et verdig fotomotiv.





Leirpresten på Grønn Action hadde satt i gang et prosjekt der alle patruljene på haik skulle male et bilde på en stoffbit med håndavtrykkene til alle speiderne. Disse drøye tre hundre lappene skulle så legges ut over et gulv for å avbilde en mann. Her kom jeg og pressestaben inn, vi fikk i oppgave å filme hele utleggingen og lage en film av det i høy hastighet.

Etter litt om og men kom vi frem til at det var lettest å lage en stop-motion sekvens, der vi brukte mange stillbilder til å lage en flytende film, på samme måte som timelaps som jeg tidligere har omtalt. Stop Motion er en animasjonteknikk for å få en tegning f.eks. til å "bevege seg".

Mannen som skulle avbildes skulle være stor, og en gammel flyhangar på leirområdet ble løsningen. Vi fikk så inn en lift for å få fotografen høyt opp, og folk på bakken til å legge ut brikker.
Fotografen ble jo meg da, og kl. 22:30 i går kveld ble jeg heist opp under taket, ti meter til værs, med stativ, kamera, 10-20mm linse og en god bok. Kamera ble stilt inn og med utgangspunkt i det jeg så i søkeren la vi ut en rute på bakken under figuren måtte holde seg innenfor. Så var det bare å begynne å legge ut lappene. Presten la en lapp, gikk ut av rammen, jeg tok bilde, ropte "neste!", presten la ny lapp, osv. 300 ganger til vi hadde materiale til filmen. En lapp, et bilde, 17 bilder i sekundet, flytende stop-motion der mannen vokste frem. Opptakene tok to timer og da jeg endelig kom meg ned på bakken igjen gjensto etterarbeide til klokken halv fire om morgenen. Filmen ble vist på bibelsamlingen kl. 10:00 foran 5000 tilskuere.

Jeg var nok en liten brikke i denne prosessen. Foruten presten Gaute, tre medhjelpere til lappelegging, Joakim til meta-foto, Eirik og Elin til etterarbeide. Samt alle de speiderne som satt sitt håndavtrykk underveis.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar