4. juni 2010

Timelaps

Ta en titt på denne videoen, den gir deg nok inspirasjon:

Iceland, Eyjafjallajökull - May 1st and 2nd, 2010 from Sean Stiegemeier on Vimeo.






Timelaps. Uttrykket datt ned i fanget mitt for ikke ærlig lenge siden og litt research var nødvendig. Timelaps vil si å ta stillfotos med faste mellomrom over en lang tidsperiode, deretter sette alle bildene sammen i rekkefølge slik at man får en jevn video.
Før video ble digitalt tok man opp video på mye samme måten, da med en eviglang filmrull som snurret forbi en lukker som åpnet seg 24 ganger i sekundet (etter Hollywood-standarden). Når man så gjennomlyste og projiserte filmen ble alle enkeltbildene vist så fort etter hverandre at det ble oppfattet som levende bilder - video.

Timelaps følger samme prinsippet. MEN, hva om man tar et bilde hvert sekund i f.eks. 8 minutter. Da har man (8*60=) 480 bilder. Legg de på en tidslinje i et videoredigeringsprogram, men gjør slik at hvert bilde vises i 1/24 sekund. Da får man (480/24=) 20 sekunder med film. Tenk deg hvordan et landskap forandrer seg på 8 minutter, og hvordan det ser ut om man ser den tiden komprimert til 20 sekunder, eller ti sekunder, eller fem sekunder.

Her er mitt første forsøk på en timelaps-video:



Gandsfjordruta from CF Salicath on Vimeo.






Den er tatt opp en kveld ved Gandsfjorden, langs den nye sykkelstien. Stativ er et must når det kommer til timelaps, og det er en tålmodighetsprøve. Jeg gikk for modulen med et bilde i sekundet, og 24 bilder pr. sekund på den ferdige videoen (ble doblet til 48 fps. etterhvert), dermed tok det fort 5 minutt å få noen skunder med ferdig video.

Bildene ble tilslutt kjørt gjennom Batch-prossesing i Develop-modulen i Lightroom.Her gav jeg fargene en trøkk og mørknet himmelen for å presse dramatikken i filmen. Jeg korrigerte også skjev horisont og slikt i LR før jeg eksporterte bildene.

Jeg lastet dem så inn i Final Cut Express. Under User Preferences og Editing kan man velge visningstid for stills, sett den til 0,04sec for å få 24 bilder pr. sekund.

Så er det bare å legge bildene i rekkefølge på linja, slenge på musikk og lene seg tilbake!

5 kommentarer:

  1. Fett!! Dette ser jeg gjerne mer av!! Hvordan tok du slutten, gikk du baklengs?

    SvarSlett
  2. Nope, jeg festet kameraet til bagasjebrettet, startet en nye intervall-sekvens og syklet avgårde.
    Jeg kommer nok til å lage mye mer av dette. Jeg ville gjerne ha mer liv og bevegelse i himmelen, men jeg valgte en dag med for fint vær...

    SvarSlett
  3. Nice, jeg tenkte på om det kunne være det du gjorde :)

    Gleder meg til å se mer!! Nice på den island-filmen når kameraet flytta seg litt og litt i tillegg!

    SvarSlett
  4. Det er ikke sikkert han har flyttet kameraet faktisk, se her: http://regex.info/blog/2008-05-20/820

    Filmen Eclectic 2.0 (http://rossching.com/eclectic-20/) er laget med motorisert stativ for teleskoper, der man kan stille inn stativhodet til å sirkulere eller panorere med et visst antall grader pr. minutt.

    Tingen med å flytte kameraet underveis i timelaps-opptak er at det må skje helt utrolig presist om det skal se flytende ut i 24 fps.

    SvarSlett
  5. Ja jeg tenkte på det.. Stress å få det til uten slikt stativ sikkert. Men det var nice å se på hvertfal! Skal sjekke ut linken!

    SvarSlett