2. april 2010

Suzanne Selvfölgelig

Kategorien miljøportrett har blitt en gjenganger i det siste. På tidligere nevnte workshop og (ikke tidligere nevnte) uoffisiell konkurranse i Folkens Fotogjeng har jeg bevisst brukt sjangeren. Under konkurransen var bidragene anonyme, dermed har bildet måtte vente en måned på å komme frem i lyset.






Suzanne Wahl, eller Selvfölgelig stilte opp til fotoshoot utenfor Folken. Det var kvelden Zeromancer stod på scenen og vi begge var på jobb. Suzanne er en kjent person for alle på Folken og jobber frivillig som leder i Fotogjengen, konsertansvarlig og artistansvarlig. Dermed var jeg ikke i tvil om at Folken måtte bli scenen for også dette miljøportrettet.

Jeg liker ikke å stille opp bilder, jeg liker å la ting skje av seg selv. Dermed var min eneste instruksjon i dette bildet å se i kameraet og posere så hun selv ønsker. Location og tidspunkt valgte også jeg. Jeg synes denne fremgangsmåten funker fordi man får et naturlig portrett og motivet selv får velge hva som skal vises frem på bildet. Suzanne benyttet sjansen til å ta seg en røyk når jeg drog henne med ut, og stod avslappet lent til veggen mens jeg løp rundt og knipset. Jeg mener en naturlig scene og naturlig oppstilling er en viktig del av et miljøportrett.

1 kommentar:

  1. Hmm.. nysgjerrig.. Hva legger du i miljøportrett? Siden jeg selvfølgelig ikke kjenner denne Selvfölgelig (kunne ikke dy meg!) - er det personens virkelige identitet som er miljøvennlig, eller er det en person potrettert i sitt "hjem-miljø" (der de passer inn), eller har det med noe estetisk i bildet å gjøre - som henspeiler til miljøvennlighet?

    SvarSlett