17. mars 2010

Filminnspilling og forsvinning



Filmer er store ting som krever masse folk og mye penger. Kulisser, lys, kostymer, støff og stæsj er slikt vi fotografer kan bare drømme om å råde over uten et solid forbrukslån. For ikke snakke om porffe skuespillere som modeller!

Men om et filmcrew dukker opp ikke langt hjemmefra kan man ta med telelinse og en smule tålmodighet og lure deg til noen knallbilder der andre har gjort hele jobben med å sette opp scenen for deg. For tiden spille NOKAS inn på Domkirkeplassen i Stavanger og i går tok jeg turen. Jeg har ikke lenger en lang linse så bildene fra selve innspillingen ble uinteressante. Men ranere med våpen, skuddsikre vester og hjelmer som står og venter på "Action" ble et kult motiv.





Da de filmet Max Manus i Oslo for noen år siden presenterte de samme sjansene seg. Jeg gremmes over at jeg gikk glipp av soldater på Karl Johan og nazi-flagg på Stortinget, men jeg snublet heldigvis over en scene på Rådhusplassen. Det var lett å se hva som skjedde selv om jeg ikke hadde hørt om filminnspillingen. Her ser vi at Kong Haakon og Dronning Maud kommer hjem til Norge etter krigen og blir møtt av jubel ved Honnørbrygga. Vi ser Max manus i forsetet som livvakt for kongen.








Mandag for to uker siden ble Grottene på Folken dekorert av en grafittikunstner. Jeg tok med blitz og vidvinkel ned for å ta bilder. Jeg ble veldig fornøyd med dette miljøportrettet av han:










Amnesty har en fotokonkurranse om forsvinninger, og i den forbindelse tok jeg dette bildet på/ved Breiavatnet med Carina og André som modeller.





1 kommentar:

  1. Både Max Manus-bildet og det av Carina og André var gode bilder, CF.. (jeg liker dem)

    SvarSlett