28. juni 2009

#1 Nordsjøruta


Rundt om i hele den befolkede delen av verden slynger det seg lange flater av asfalt der man finner det for gått å rase rundt i prosjektiler fra et tonn og oppover i 100km/t. Det kalles "motorveier". I Norge har vi f.eks E6 fra Svinesund til Kirkenes, og mange andre. Men det ikke alle vet er at på småveier og stier rundt om i landet vårt har vi et nettverk av hovedfartårer for sykler. Disse er merket med mursteinsrøde skilt som noen ganger også har en liten grønn rute med et tall i. Tallene sier syklisten det samme som en "E6" sier bilisten. Dette innlegget i min vakre blogg er viet mine planer om å følge de skiltene merket med tallet "1".




Sykkelrute #1 Nordsjøruta er ikke et særnorsk fenomen, den går gjennom 7 land. Den norske delen følger sørlandskysten fra Bergen til Svinesund via Stavanger, Kristiansand og Horten/Moss. Deretter går ruta gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, England, Skottland og Shetland før den møter sin egen hale i Bergen igjen. Ruta går langs veier og stier som egner seg for sykling, samtidig som naturopplevelsene fremheves. Langs ruta finner man hoteller og vandrehjem med teksten "Sykkel Velkommen" skrevet på de samme skiltene som man lar lede vei.



Sykkel er etter min mening det perfekte personlige fremkomstmiddelet, med mulig unntak av velomobil som jo er for sykkel å regne. Fly kommer lett nederst på lista, fulgt stigende av tog, bil og gange. Mine kriterier for dette er balansen mellom fart, fremkommelighet og i hvilken grad man får oppleve verden skikkelig. Å gå synes jeg blir for langsomt, bil, tog og fly altfor raskt. Fly er spesielt ille fordi man egentlig ikke opplever noe som helst, men dette har jeg blogget om tidligere. Tog er kjempefint, men du er låst langs få togruter. Bil gir fart og frihet, men taper på fremkommelighet og muligheten til å stoppe over alt. Med sykkel har du en fin og behagelig fart, du kan sykle nært sagt hvor det skal være og å stoppe i veikanten er lett. Du får med deg det du trenger og har god usikt fra sykkelsetet. Perfekt!



Jeg håper at jeg om kun få uker legger ut på veien med Amanda og en god venn som vil dele denne opplevelsen med meg. Det er omtrent 75 mil fra Moss til Stavanger, og jeg setter av 14 dager til turen. Toget tar 8-9 timer, flyet 45 minutter, men ingen av dem er en opplevelse for livet!

13. juni 2009

Velomobil!


Sist søndag var jeg så utrolig heldig at jeg fikk prøvesykle en velomobil på langtur. Ordet "velomobil" referer egentlig til alle kjøretøy som drives av menneskekraft, som f.eks sykkel og spark. Men begrepet brukes om en særskilt type sykler, nemlig innebygde liggesykler.

Anledningen for turen min var markeringen av verdens miljødag i Kongeparken ved Ålgård, syd for Stavanger. Grønn Hverdag ville ha deres velomobil, en WAW069 med til parken og jeg var fort fremme for å melde meg som testpilot. Så søndag morgen kl. 08:00 trillet jeg ut av innkjørselen min og startet på den ca. 5 mil lange turen sydover mot Ålgård.

WAW069 veier ca. 25kg., er bygd i et skall av Aramidforsterket Kevlar om et veltebur i aluminium. Hjulsettet er etter Tadpole-prinsippet med to rettningsstyrende og bremsende 20" hjul foran og et 26" drivhjul bak.



Å sykle en velomobil er en helt unik opplevelse, særlig over avstand og variert terreng. Du sitter i et aerodynamisk skall som reduserer luftmotstand til et minimum. På hver side har man en spak, en slags joystick, som man styrer med. På spakene styrer man også de 21 girene og har bremsehåndtak. Velomobilen er lett å manøvrere, men den taper litt på siktelinjer. WAW069 har en veldig lang front og du sitter lavt. Dermed kan du ikke se rett ned mot veien som man er vant med på vanlige sykler.

En vanlig sykkel vil få problemer med luftmotstand i hastigheter over 30km/t. Dette gjelder ikke for velomobiler da luftmotstanden nærmest er inteteksisterende. Maksfart i nedoverbakker styres dermed av førerens mot og gjeldende fartsgrenser på strekningen. I oppoverbakker er det derimot tyngre fordi en velombil veier mer enn en vanlig sykkel. I kupert terreng kan man få god fart i bakkene og rett og slett trille over neste åskam.



Velomobilen er et blikkfang. Biler viker og syklister stopper opp for å prate. På veien mellom Ganddal og Bryne suste jeg forbi en syklist og stoppet omtrent en kilometer senere for å ta litt bilder. Snart kom han pesende etter og måtte stoppe opp for å se hva slags doning som så nådeløst hadde tatt han igjen.

En velomobil er sikrere enn vanlige sykler, du er mindre utsatt for vær og vind da mange velomobiler har innebygde cockpiter, samtidig har du bedre bagasjeplass enn på vanlige sykler. Med mulighet for hengere er det også mulig å ta med barna på tur, eller ha med ekstra bagasje. Velomobiler egner seg både for korte turer i byene men også for langturer. En velomobil har deltatt i den store styrkeprøven fra Trondheim til Oslo (50 mil) og vant over den raskeste rytteren med to timers margin!

Jeg har tro på velomobilens fremtid innen personlig transport. Idag er det en liten, men svært entusiastisk gruppe mennesker som kan tenke seg en velomobil men gruppen øker stadig og med den interessen jeg så blandt folk på turen min og den senere demonstrasjonen i Kongeparken tror jeg dette har en lys fremtid. Vi går mot en fremtid der transport må omdefineres fordi man blir stadig mer bevisst på sitt eget fotavtrykk på jorden. En velombil er fullstendig utslippsfri i drift, og produksjonen er langt mindre omfattende enn for en bil. I dag koster en velombil fra 50'000,- og oppover, noe de fleste for bakoversveis av. Men når man regner med at motoren drives på mors kjøttkaker, veiavgiften er 0,-, ingen bompenger og du kan bruke vanlige bilfelt, kollektivfelt og sykkelfelt, da synes jeg dette høres ganske lønnsomt ut over tid. Den gjennomsnittlige europeiske sykkelturen er på 5km, det tilbakelegger du på ca. 10 minutter i velomobil. Hvor lang tid bruker bilen i røsjtrafikken?

Det skulle ikke mer til enn en tre-timers tur til Ålgård for å få meg helfrelst og en velomobil står nå øverst på ønskelisten min. En Quest er kanskje favoritten, men Aerorider frister også da den har bedre sikt ned og frem.



Ta en kikk på www.velomobil.no for mer informasjon.

2. juni 2009

Min egen Kaizer

Kaizers Orchestra spilte opp til et heidundranes show på hjemmebane på Bryne natt til søndag. I haugen med blodfans stod jeg med kamera klart. Å stå inneklemt blandt hoppende fans mens Kaizers gjør det som vents av dem kan ikke anbefales dersom du er redd for kameraet ditt. Å ta bilder blir også vesentlig vanskeligere når du ikke har mulighet til å se gjennom søkeren og armene er låst i mengden så det er begrenset hvor du kan peke linsa. Men sattan for noen bilder det ble!









Z-liste på konserten:

Ompa til du Dør
På Ditt Skift
Fra Sjåfør til Passasjer
Kavaler
Bøn fra Helvete
Delikatessen
Dr. Mozinckel
Kontoll på Kontinentet
Enden av November
KGB
Apokalyps Meg
Senor Torpedo
Sigøynerblod
Resistansen
Dieter Meyers Inst

Di Grind
Maestro