30. desember 2009

Norsk dokumentarfotografi i dag

I dag kjøpte jeg en julegave til meg selv, boken "Norsk dokumentarfotografi i dag". Jeg betalte 399,- for en fantastisk flott bok på 300 sider der 38 fotografer er representert. Fotografene fikk utdelt Fritt Ords midler der 6 millioner kroner skulle fordeles for å fremme norsk dokumentarfotografi.

Og jommen fant jeg inspirasjon!

Jeg har stadig må og store prosjekter liggende, og som regel medfører de at jeg må sette av tid til å traske rundt i verden for å finne motiver som passer. Et pågående prosjekt er Postkasse og Telefonkiosk, som ganske enkelt er bilder av våre røde postkasser og telefonkiosker rundt om i verden. Men da jeg hadde bladd meg mett i min nye bok fikk jeg en ny idé som medførte et arkivdykk!
Jeg har omkring 40000 digitale fotografier lagret. Det er mange! Og av de er det selvfølgelig masse bra som aldri noen har fått se. Blandt dem er alle bildene jeg knipser i det vide og det brede av Natur og Ungdom på diverse møter, aksjoner, turer og seminarer. Noe sendes til presse, noe havner i Putsj, noe blir liggende og støve i NU's arkiver og noe ser man aldri igjen...

Natur og Ungdom er en eneste stor vennegjeng. Jeg sitter på tog og buss for å kravle meg opp til bortgjemte fjellgårder og møter ungdommer som bruker sommerferien på gårdsarbeid, blir med til topps i Lofoten, drar på lokallagsmøte hver tirsdag og sover på harde skolegulv natt etter natt for å redde verden. Og hele tiden tar jeg bilder. En dokumentarfotografs drøm er å bli flua på veggen, han som bare alltid er der. Paul Audestad har eget sengetøy i turnébussen til Kaizers, jeg får reisedekning av NU.

Jeg tror ganske mange har fordommer mot NU. Folk tenker på den stereotype NU'ern som en brautete traktorlesbe med ring i nesa og palestinaskjerf, som lenker seg til porter og anleggsmaskiner og kapper rør og ledninger uten å blunke straks ordet "inngripen" nevnes. Hard dom mot 7000 norske ungdommer mellom 13 og 25 hva? Jeg vil vise livet i NU, det som skjer uten sangtekst og godt regisert aksjonisme. De situasjonene, blikkene, smilene og tårene som bare oppstår og som jeg har hatt den utrolige sjansen til å dokumentere.

Vel, resultatet er kanskje å se på ny-året en gang. Jeg foreslår du bruker tiden på å se Pål Moddi, Therese og Einar spille nyttårskonsert på Månefisken i Oslo første nyttårsdag. Se http://www.facebook.com/home.php#/event.php?eid=190782751399&ref=ts

Og enda mer Moddi-reklame: Kikk på http://www.moddi.no/pictures.html for nogen bilder jeg har tatt!

1 kommentar: