14. oktober 2009

Om det som er større enn en selv.

Sommerleir mot oljeboring

Det finnes de ting som er større enn en selv. Når jeg hører på musikk sitter jeg ofte igjen med et ønske om å selv kunne spille et instrument så jeg og kan lage slike vakre lyder. Men sannheten innhenter meg når det slår meg at jeg ikke forstår hvordan musikk lages, hvordan enkle toner kan settes sammen for å vekke følelser og stemninger. Det nærmeste jeg kommer musikk er å høre på, å være en tilskuer.

Sommerleir mot oljeboring

Når jeg tar bilder av musikere prøver jeg å kontrollere kaoset. Musikk er større enn meg selv men jeg kan prøve å beksrive musikken og min opplevelse av den på en klar og grafisk måte. Jeg forstår fotografiets egenskaper og jeg jobber med å mestre dem. Når jeg sitter med et ferdig arbeid som jeg med hånden på hjertet kan si er det beste jeg kan slår det meg at musikeren jeg regner for et geni sikkert ikke forstår hvordan jeg har laget et bilde. Musikeren finner kanskje fotografiet som mystisk, som noe større enn han selv?

Sommerleir mot oljeboring

Fotografi, akkurat som musikk, er et media som utnytter analoge, fysiske verdier til å gjenskape eller forklare en følelse, et øyeblikk, en situasjon, et emne og så videre. Men fotografiet og musikken ligger på et annet nivå enn de fysiske realiteter av lys og lyd. Det er først når man klarer å bruke de fysiske realiteter til å forklare noe som ikke ligger på et fysisk nivå at man kan si man mestrer mediet.

Sommerleir mot oljeboring

Det gjelder å finne ut hva man selv mestrer og dyrke det til det fulle. Man kan ikke henge seg opp i hva man ikke har noe potensiale for å forstå og mestre. Jeg kan ikke synge, og egentlig har jeg ikke noe behov for å lære det. Man kan ikke være mester i allting men man kan alltid mestre noe ingen andre kan. Uansett, luftgitaren min får du aldri!

Sommerleir mot oljeboring

Bildene i dette blogginnlegget er av Moddi og er tatt på NUs Sommerleir mot Oljeboring i august 2009. Hør på musikken, den får iallefall meg til å føle at ting egentlig ikke er så galt her i verden, og store problemer blir plutselig små og mulig å gjøre noe med...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar