13. juni 2009

Velomobil!


Sist søndag var jeg så utrolig heldig at jeg fikk prøvesykle en velomobil på langtur. Ordet "velomobil" referer egentlig til alle kjøretøy som drives av menneskekraft, som f.eks sykkel og spark. Men begrepet brukes om en særskilt type sykler, nemlig innebygde liggesykler.

Anledningen for turen min var markeringen av verdens miljødag i Kongeparken ved Ålgård, syd for Stavanger. Grønn Hverdag ville ha deres velomobil, en WAW069 med til parken og jeg var fort fremme for å melde meg som testpilot. Så søndag morgen kl. 08:00 trillet jeg ut av innkjørselen min og startet på den ca. 5 mil lange turen sydover mot Ålgård.

WAW069 veier ca. 25kg., er bygd i et skall av Aramidforsterket Kevlar om et veltebur i aluminium. Hjulsettet er etter Tadpole-prinsippet med to rettningsstyrende og bremsende 20" hjul foran og et 26" drivhjul bak.



Å sykle en velomobil er en helt unik opplevelse, særlig over avstand og variert terreng. Du sitter i et aerodynamisk skall som reduserer luftmotstand til et minimum. På hver side har man en spak, en slags joystick, som man styrer med. På spakene styrer man også de 21 girene og har bremsehåndtak. Velomobilen er lett å manøvrere, men den taper litt på siktelinjer. WAW069 har en veldig lang front og du sitter lavt. Dermed kan du ikke se rett ned mot veien som man er vant med på vanlige sykler.

En vanlig sykkel vil få problemer med luftmotstand i hastigheter over 30km/t. Dette gjelder ikke for velomobiler da luftmotstanden nærmest er inteteksisterende. Maksfart i nedoverbakker styres dermed av førerens mot og gjeldende fartsgrenser på strekningen. I oppoverbakker er det derimot tyngre fordi en velombil veier mer enn en vanlig sykkel. I kupert terreng kan man få god fart i bakkene og rett og slett trille over neste åskam.



Velomobilen er et blikkfang. Biler viker og syklister stopper opp for å prate. På veien mellom Ganddal og Bryne suste jeg forbi en syklist og stoppet omtrent en kilometer senere for å ta litt bilder. Snart kom han pesende etter og måtte stoppe opp for å se hva slags doning som så nådeløst hadde tatt han igjen.

En velomobil er sikrere enn vanlige sykler, du er mindre utsatt for vær og vind da mange velomobiler har innebygde cockpiter, samtidig har du bedre bagasjeplass enn på vanlige sykler. Med mulighet for hengere er det også mulig å ta med barna på tur, eller ha med ekstra bagasje. Velomobiler egner seg både for korte turer i byene men også for langturer. En velomobil har deltatt i den store styrkeprøven fra Trondheim til Oslo (50 mil) og vant over den raskeste rytteren med to timers margin!

Jeg har tro på velomobilens fremtid innen personlig transport. Idag er det en liten, men svært entusiastisk gruppe mennesker som kan tenke seg en velomobil men gruppen øker stadig og med den interessen jeg så blandt folk på turen min og den senere demonstrasjonen i Kongeparken tror jeg dette har en lys fremtid. Vi går mot en fremtid der transport må omdefineres fordi man blir stadig mer bevisst på sitt eget fotavtrykk på jorden. En velombil er fullstendig utslippsfri i drift, og produksjonen er langt mindre omfattende enn for en bil. I dag koster en velombil fra 50'000,- og oppover, noe de fleste for bakoversveis av. Men når man regner med at motoren drives på mors kjøttkaker, veiavgiften er 0,-, ingen bompenger og du kan bruke vanlige bilfelt, kollektivfelt og sykkelfelt, da synes jeg dette høres ganske lønnsomt ut over tid. Den gjennomsnittlige europeiske sykkelturen er på 5km, det tilbakelegger du på ca. 10 minutter i velomobil. Hvor lang tid bruker bilen i røsjtrafikken?

Det skulle ikke mer til enn en tre-timers tur til Ålgård for å få meg helfrelst og en velomobil står nå øverst på ønskelisten min. En Quest er kanskje favoritten, men Aerorider frister også da den har bedre sikt ned og frem.



Ta en kikk på www.velomobil.no for mer informasjon.

1 kommentar:

  1. Hei, kjempefin artikkel!
    Hilsen Anders Løberg (Eier de 3 WAWene som finnes i Norge foreløpig).

    Ha en fin sommer!

    SvarSlett