28. juni 2009

#1 Nordsjøruta


Rundt om i hele den befolkede delen av verden slynger det seg lange flater av asfalt der man finner det for gått å rase rundt i prosjektiler fra et tonn og oppover i 100km/t. Det kalles "motorveier". I Norge har vi f.eks E6 fra Svinesund til Kirkenes, og mange andre. Men det ikke alle vet er at på småveier og stier rundt om i landet vårt har vi et nettverk av hovedfartårer for sykler. Disse er merket med mursteinsrøde skilt som noen ganger også har en liten grønn rute med et tall i. Tallene sier syklisten det samme som en "E6" sier bilisten. Dette innlegget i min vakre blogg er viet mine planer om å følge de skiltene merket med tallet "1".




Sykkelrute #1 Nordsjøruta er ikke et særnorsk fenomen, den går gjennom 7 land. Den norske delen følger sørlandskysten fra Bergen til Svinesund via Stavanger, Kristiansand og Horten/Moss. Deretter går ruta gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, England, Skottland og Shetland før den møter sin egen hale i Bergen igjen. Ruta går langs veier og stier som egner seg for sykling, samtidig som naturopplevelsene fremheves. Langs ruta finner man hoteller og vandrehjem med teksten "Sykkel Velkommen" skrevet på de samme skiltene som man lar lede vei.



Sykkel er etter min mening det perfekte personlige fremkomstmiddelet, med mulig unntak av velomobil som jo er for sykkel å regne. Fly kommer lett nederst på lista, fulgt stigende av tog, bil og gange. Mine kriterier for dette er balansen mellom fart, fremkommelighet og i hvilken grad man får oppleve verden skikkelig. Å gå synes jeg blir for langsomt, bil, tog og fly altfor raskt. Fly er spesielt ille fordi man egentlig ikke opplever noe som helst, men dette har jeg blogget om tidligere. Tog er kjempefint, men du er låst langs få togruter. Bil gir fart og frihet, men taper på fremkommelighet og muligheten til å stoppe over alt. Med sykkel har du en fin og behagelig fart, du kan sykle nært sagt hvor det skal være og å stoppe i veikanten er lett. Du får med deg det du trenger og har god usikt fra sykkelsetet. Perfekt!



Jeg håper at jeg om kun få uker legger ut på veien med Amanda og en god venn som vil dele denne opplevelsen med meg. Det er omtrent 75 mil fra Moss til Stavanger, og jeg setter av 14 dager til turen. Toget tar 8-9 timer, flyet 45 minutter, men ingen av dem er en opplevelse for livet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar