5. mai 2009

Nyhetsbildet

Jeg må ta meg tid til et hjertesukk i dag.


Se på denne skjermdumpen av hva som møtte meg på dagbladet.no. Det sies at et bilde sier tusen ord, problemet her er bare at hva bildet til nyhetene prøver å fortelle meg er fullstendig overdøvet av de to glansede modellene på sidene.
Merk størrelsen på det bildet i forhold til H&Ms kampanje! Nyhetsbildet opptar ca. 1/4 av arealet på denne siden, litt går med til overskrift (liten....) og litt til, men reklamen opptar i overkant av 60% av siden.
Et bilde er den første delen av en avissak leseren ser, og bildet kan være alfa-omega for om saken blir lest eller ikke. I dette eksemplet er det vanskelig å legge merke til saken om at Mahad må kalle seg Mats for å få seg jobb.
Man ser stadig hvordan et godt bilde til saken overhodet ikke er nødvendig. Lesere med MMS i lomma får forsideplass mens profesjonelle fotografer sendes ut på for å lage en "5-på-gata", det er jo helt logisk. Alternativt duger vel en journalist med en knipse-kamera? Nei, feil!

Når skal mediene igjen se verdien av gode fotografier?

PS: Gikk nettopp inn på db.no igjen og nå er H&Ms reklame fjernet, med blinkende bannere troner fremdeles som de alltid gjør. Når skal dette ende?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar