21. mai 2009

Jeg og Amanda



Det er mye som er uforståelig her i verden, mange ting som ikke henger helt på grep. En av de tingene jeg ikke kan fatte er hvilken glede folk har av sånne sykler uten hjul man betaler for å tråkke på i store treningssenter. Hva er poenget med å sykle uten å bevege seg av flekken?

Jeg elsker å sykle. Men så har jeg kanskje verdens beste sykkel også. Sykkelen Amanda kom inn i mitt liv en snødag i januar i fjor da jeg bar henne ut av en kjeller øverst i Maridalsveien i Oslo. Jeg fikk kjøpe henne brukt, men i god stand, for en billig penge. Frem til 17. mai tjente hun som russesykkel og etter det hadde jeg ikke videre planer for henne. Men med tid og stunder lærte jeg meg til at dette var en unik sykkel som var helt utrolig å bruke. Hun har ikke gir og tull, og er dermed ikke en bakkeklaterer. Men har man først fått fart stopper man ikke før man ønsker. En slik sykkel er utrolig behagelig og avslappende å sykle, alle burde ha en!



Jeg sykler overalt hvor jeg skal, iallefall til det som ligger under en mil unna. Jeg vet mange liker å "kjøre en tur" for å lette hodet, jeg sykler med samme agenda. Mine medfotografer kjører langt av vei for å ta bilder, jeg sykler. Når man sykler ser man så mye mer, ikke bare fordi alt går roligere men også fordi man kan lett ta av på krokete småveier og stier. Man kan dessuten stoppe nesten overalt for å ta bilder. Hva om ingen tok bilder utenfor hundre meter unna gode stoppesteder langs veiene?

I går kveld satte jeg meg på sykkelen med kamera i sekken på ryggen. Stativ ble også med, men kartet ble liggende hjemme. Jeg hadde et mål, men om jeg helt nådde det vet jeg ikke. Jeg syklet litt tilfeldig avgårde og kom frem i den forstand at jeg fant mange fine plasser og kom meg hjem etter det.

Dette er tatt langs turstien rundt Store Stokkavann.




Dette bildet her tok jeg langs Nordsjøruta, på en sidevei like sør for Hafrsfjord bro. Hadde man sust forbi i bil hadde dette motivet aldri blitt foreviget.


Jeg har laget meg et prosjekt, nemlig sykle fra Stavanger og hjem til mor like syd for Oslo. Det er en tur på hele 77 mil langs kysten og tar en via masse småsteder og opplevelser. Det kan ta 14 dager å gjennomføre turen. De

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar