29. mars 2009

Jordens time

Earth Hour. Jordtime. Jeg skulle ønske det het Earths Hour, så det ble Jordens Time.

Earth Hour 2009 var første gang Norge deltok i arrangementet, og mange byer gikk med på å slukke lysene i offentlige bygg og på monumenter i en time denne kvelden mellom kl. 20:30 og 21:30. Verden over gjorde man det samme i de respektive tidssoner. Tenk så fint det hadde vært hvis så mange var med at man fra rommet kunne se en mørk stripe bevege seg over jordkloden, fra den fjerne østen til den like fjerne vesten, og på veien over lille Norge.

Selv markerte jeg og en god venn denne timen foran Rådhuset i Oslo, der flomlysene ble slukket samtidig som en jazz-saxofonist samspilte med klokkisten høyt oppe i tårnet.



Rådhuset like før 20:30 - Lukkertid: 1/4 sec.



...Og like etter, samme motivet med lukkertid på 10sec.




Jeg drog to kulelys opp av min rikholdige kamerasekk, og stemningen ble satt i det flammende lyset. Journalistene var kjappe til å oppsøke oss, vi var tross alt de eneste som var lyse nok til å filme...


Foto: Mathilde G. Vikene (og Nikoline II)





Neste år håper jeg det blir Earth Day, så Earth Year. Etter det blir vi sikkert så glad i stearinlys at vi slutter å bruke lyspærer... Earth Hug

2 kommentarer:

  1. Haha, sikker på det med Earth day?
    http://www.youtube.com/watch?v=TFcrHNBXrjY

    Earth day - 22. april! :D

    SvarSlett
  2. Uff, klarte ikke den videoen, velger å tro jeg aldri har sett den. "Ignorance is bliss *Lalalala*"

    SvarSlett