22. februar 2009

Ensomhet


Det er søndag formiddag og jeg ligger i en stor blå seng med PC'en på fanget. Under dyna er det varmt og deilig og på nattbordet står en dampende, rød, kopp med morgenkaffen. Ved koppen står en stor, lysende kule og inntil den hviler en bamse jeg har fått av en god venn. Fra stua kan jeg høre deLillos synge om alt mulig rart. Jeg er alene. Men jeg er ikke ensom.

Det finnes så mange ensomme mennesker der ute. Jeg møter mange av dem mens jeg sitter i kassa på nærbutikken. For mange er en daglig handletur det eneste som bryter opp hverdagen. Dagene må gå i et uten andre å snakke med enn en kasserer som egentlig bare vil ha pengene deres så han kan begynne på lasset til neste kunde. Jeg vet om en fyr som startet lørdagen med å tusle ned bakken fra leiligheten og ned til butikken og kafeen i tide til at de åpnet. Han gikk inn og kjøpte en pakke tobakk og satte seg ved et bord ute med dagens første kopp kaffe. Nummer to og tre fulgte på. Han prøvde å prate med alt og alle, han fulgte med på livet, hele dagen fra ni til seks. da gikk han opp bakken og satte seg på en sten på skolegården. Jeg så ha der når jeg var på vei hjem til mors ferdige middag og et pledd i sofaen foran TV'n.

Nå bor jeg langt vekk fra han, og jeg møter nye, ensomme mennesker. De som er innom flere ganger om dagen og stråler av glede over å vinne 25,- på et Flax-lodd. Dagens spenning.

I 1966 sang The Beatles om Elanor Rigby, damen som plukket opp ris fra bakken etter et bryllup, damen som ble begraved under Father McKenzies ord som ingen hørte.

Husk at hvis en rar gammel dame begynner å prate med deg på bussen om alt og ingenting, ta deg litt tid til å lytte. Du trenger ikke svare, bare ikke ignorer henne. Mens du er på vei til festlig lag hos gode venner har hun kanskje bare en tom leilighet og sitt eget hode å søke trøst i. En liten samtale med deg kan være høydepunktet i dagen hennes.


All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people
Where do they all belong?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar