18. februar 2009

Elde et bilde

Kameraene hvem som helst fyker rundt med i dag var en våt drøm for fotografer for få år siden. De digitale brikkene kan fange bilder som er skarpere og med en fargemengde uten sidestykke i filmens epoke. Men, hva gjør vi når vi blir lei av den stadie perfeksjonenen? I et kort innlegg for en tid siden skrev jeg om pikslenes perfeksjon, hvordan strider vi den imot?

Problemstilling: Hvordan ta et bilde tatt med et moderne kamera og få det til å se ut som det er tatt med et gammelt kamera med film?


Master Photoshop har heldigvis svaret på det meste, og plugg-inn'en ("the plugin" som det heter på anglikansk) Exposure 2 av Alien Skin kan ta et hvilket som helst digitalt bilde og gjøre om toner, farvemetning, støy osv. til det ser ut som det er tatt med en spesifikk film. Alt er vel og bra, og i dette foruminnlegget finner dere en slags guide til det.

Men kanskje du er en slik som synes det er teit at digitalfoto ikke lukter noenting (les: du liker lukten av mørkeromskjemikalier) og liker å skitne til hendene in the name og science and such kan du jo prøve dette her:

Her har jeg tatt et bilde av Taufergen som passerer under bybroen i Stavanger. Bildet er tatt med Nikon D200 og Sigma 17-70mm med polariseringsfilter.




Her har jeg tatt en utskrift av bildet på A4-fotopapir av den svinbillige typen og dyppet bilde i denne morgenens kafferest (som altså er ganske kald og ekkel 12 timer senere):



Med et svært enkelt grep får man en fin ekkelgul tone på bildet! Så kan man jo selvfølgelig begynne og leke seg litt mer:

Her er bildet blitt knøvlet sammen, brettet ut igjen, lagt i varmt vann i et minutt og deretter lagt inntil en pleksiglassplate for så å bli scannet :D



Samme bildet, bare at jeg har senket farvemetningen til 0%:



Og så lurer du kanskje på hva de stripene til høyre i bildet er. Jeg vet ikke, men det skjer på alle scanningene mine så jeg tror ekle Canon selger dårlige scannere til Nikonbrukere :P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar