25. januar 2009

Vær

Jeg bor for tiden i Stavanger sånn noenlunde fast, bare avbrutt av eksentriske turer med nattog til østlandet. Dette er faktisk min tredje landsdel jeg kaller "hjemme", eller jeg iallefall tilbringer hele måneder sammenhengende i. Jeg har også bodd på Røros, mellom 650 og 750 meter over herrens hav. Jeg vil med dette erklære meg kvalifisert nok til å blogge om været.

Jeg trodde man tullet da jeg fikk høre at man i Stavanger kunne få oppleve fire årstider på en dag, og at allværsjakken ble oppfunnet til dette formål. Jeg kan understreke at jeg ikke tuller når jeg påstår man kan oppleve fire årstider i løpet av en telefonsamtale.

Før jeg flyttet hit hadde jeg aldri vært riktig våt. Selv ikke hav, sjøer, badebassenger og allverdens dusjer kan frembringe den samme intense følelsen av å være våt som en kveldsstorm i Rogaland. Definisjonen av "søkkvåt" kom jeg frem til på vei hjem fra jobb på sykkel over Ullandshaug og verdien av ullsokker har aldri vært så tydelig for meg. Jeg sverger på at her kan det regne fra samtlige retninger, inkludert nedenfra. I dag syntes jeg å skimte våren før vinteren tok over og høsten tok en trall med sommerferien før solnedgang. I natt syklet jeg i motvind og snøføyk før sludd, regn og måneskinn tok over før jeg trillet inn på parkeringsplassen foran Prix Madlamark. En morgen var jeg nær ved å bli religiøs da en laks kom svømmende forbi i skuderhøyde. Heldigvis lærte Amanda seg fort å svømme og Koss-headsetene som selges her tåler vann. Kameraet mitt ble også mystisk vær-betandig på vei hit. Det er faktisk ikke rart de er så pokkers hellige her når en liten syndeflod møter dem hver dag. Det går kanskje fortere over når man bygger båter og sanker dyr?

Men jeg klager ikke, det er ærlig talt ganske praktisk å slippe å dusje om morgenen, og køen foran vannkrana blir fort unngått når regnet øser utenfor. Dessuten må man ikke glemme det at når man først er gjennomvåt kan man ikke bli våtere og man kan dermed hoppe i så mange pytter man vil, skaden er allerede gjort. Det er lett å bli værsyk for en østlending som høsten 2008 fikk spontane planer om å like gjerne flytte til an annen kant av landet når han først skulle flytte hjemmefra. Men i dette som alt annet gjelder det som min far alltid sier å se det positive i det negative: Ull isolerer, uansett hvor vått det er :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar