26. januar 2009

Oldefars Kodak

Jeg har snakket om min morfars Minolta allerede, og gleden jeg har med det kameraet er vel nesten bunnløs. Det jeg ennå ikke har kommet til er min oldefars to Kodak brownies kameraer. De er av den nypen dere sikkert har sett i tegnefilmer eller gamle bilder med en "trekkspill"-belg som kan trekkes inn og ut av et sort hus der filmen ligger, i andre enden er det en liten linse. Det minste av disse to er i sammenlagt tilstand ikke stort større enn et moderne kompaktkamera mens det andre er litt større og et par deler er ødelagt på det. I natt kl. 1 i min søvnløse, besvevende tilstand fikk jeg det for meg at jeg skulle få det til å funke igjen! Kjapp googling understrekte det store problemet rundt dette, filmen finnes ikke lenger. I dag, etter en natt med lite søvn og mye pludring på løsninger, drog jeg ned til Hillevåg Foto for å snakke med dem. Eieren er av den gamle skolen og er en av få som fremdeles selger mørkeromsutstyr. De kunne bekrefte mine mistanker om at dette var en sjelden film, "127-film", som er noe mindre enn den langt mer utbredte 120-filmen. Løsningen ble den jeg hadde kommet fram til rett før jeg sovnet, nemlig kjøpe en snurr med 120 film og kutte den til på langs for å passe til 127-fomatet!

Jeg har akkurat kommet hjem med to slike filmer, en ny jeg skal bruke i kameraet og en gammel og ødelagt jeg fikk gratis for å eksperimentere med. Da jeg hadde kjøpt filmen sa mannen bak disken at jeg selvfølgelig var klar over at filmen var pantonisk, tåler overhodet ikke lys. Elementært! Da jeg skulle gå nevnte jeg at han virket noe tvilsom til prosjektet mitt, og det kunne han absolutt bekrefte. Men han gav meg jo en prøvefilm, da kan han vel ikke tro det vil gå rett vestover, eller?

Jeg skal prøve iallefall, men av frykt for at dette går vest i havet skriver jeg dette på forhånd for å være sikker på å kunne fortelle historien før jeg eventuelt synker dypt ned i skammens og nederøagets mørke dalstrøk. Men blir det en brakseier skal både dere og mannen bak kassa få høre det, jeg lover!

2 kommentarer:

  1. hvordan gikk det? :):):):) jeg har og en kodak brownie.

    SvarSlett
  2. Les del to: http://skognatt.blogspot.com/2009/02/oldefars-kodak-del-2.html

    SvarSlett